Świadczenie usług przez wykonawców – umowa a jakość usług

Obowiązkiem przedsiębiorcy – wykonawcy, świadczącego usługi jest rzetelne wykonywanie swojej pracy i uczciwość względem klienta. Podstawą tej tezy jest szereg orzeczeń sądów powszechnych dotyczących świadczenia usług.

Przemysław Gogojewicz, Kancelaria Usług Prawnych
Przemysław Gogojewicz, Kancelaria Usług Prawnych

W pracy wykonawców szczególną rolę odgrywa Kodeks cywilny, ponieważ opisano w nim ogólne zasady zawierania i wykonania umów.  Dokładnie określono również zasady reklamowania wadliwych prac , przez konsumentów, tj. odpowiedzialności z tytułu rękojmi oraz gwarancji (art. 556–581 kc.).

Umowy w pracy wykonawcy stanowią w zasadzie podstawę jego działalności. To właściwe jej sporządzenie, a następnie wykonanie pracy, na podstawie zapisów umownych stanowią swoistą całość działalności.

Podkreślenia wymaga fakt, że każda umowa w obrocie konsumenckim zawierana jest przez co najmniej dwie strony, które dążą do dwóch odmiennych celów. Jedną jest konsument – podmiot zazwyczaj nieprofesjonalny, uznawany za słabszą stronę stosunku umownego i objęty szczególną ochroną prawną. Drugą stroną jest przeważnie przedsiębiorca- profesjonalista. Przedsiębiorcę – powinny cechować: staranność zawodowa, rzetelność i uczciwość w podejmowaniu czynności względem konsumenta.  W zawartej umowie Klient dąży do tego, aby zapłacić za usługę jak najniższą cenę, z kolei przedsiębiorca chce osiągnąć jak najwyższy zysk, a więc jest zdeterminowany, aby uzyskać jak najwięcej pieniędzy za wykonane świadczenie. Należy wyważyć oba te interesy i tak skonstruować umowę, aby potrzeby obydwu stron zostały zaspokojone.

 

Formy umowy w praktyce wykonawców, na które obowiązuje gwarancja

Wyróżnia się cztery główne formy zawierania umów:

1) ustne

–  Zlecenie wykonania prac przez klienta indywidualnego

Przykład praktyczny

Klient przedsiębiorcy – instalatora umówił się na wymianę instalacji, która uległ zepsuciu. W tym celu zobowiązał instalatora do zakupu na jego koszt potrzebnych elementów instalacyjnych , a następnie rozliczenia jej na fakturze wraz z usługą. Czy taka umowa jest ważna z punktu widzenia prawa?

TAK. Strony umowy, klient i instalator mogą umówić się na świadczenie danej usługi w ramach przedsiębiorstwa. Naturalnie dobrze aby przy tego rodzaju rozmowie uczestniczył jeszcze ktoś trzeci , w tym celu, aby zawsze była możliwość dowiedzenia swoich racji np. przed sądem. Umowa ustna jest najbardziej ryzykowną formą zawierania stosunków pomiędzy stronami , z uwagi na jej charakter trudny do udowodnienia zwłaszcza przed sądem . Z tego względu zaleca się aby jedynie drobne prace były wykonywane na podstawie umowy ustnej.

2) pisemne

– podpisanie umowy z innym przedsiębiorcom na świadczenie usług

Przykład praktyczny

Przedsiębiorca podpisał z innym przedsiębiorcą umowę o współpracy z której wynika , że w ramach usług strony będą sobie przesyłać wzajemnie klientów , jeżeli np. jeden nie będzie w stanie samodzielnie wykonać usługę. Czy taka praktyka również może być przedmiotem gwarancji?

TAK. W przypadku, kiedy klient powierza wykonanie danej pracy naprawczej jednemu wykonawcy , ten może zlecić w ramach umowy z drugim wykonawcom wykonanie tej pracy. Taka praca również podlega gwarancji, której może udzielić jeden czy drugi przedsiębiorca.

Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego w dowolnej formie, w tym również w reklamie. Konsument ma prawo żądać od gwaranta wydania oświadczenia na papierze lub innym trwałym nośniku. Warto pamiętać, że brak dokumentu gwarancyjnego w żaden sposób nie uszczupla uprawnień kupującego wynikających z gwarancji – mogą jednak powstać trudności z ustaleniem zakresu jej treści.

3) w postaci elektronicznej

– za pomocą środków porozumiewania się na odległość, np. Internet

Przykład praktyczny

Przedsiębiorstwo instalacyjne na swojej stronie internetowej ma informację dotyczącą gwarancji jakości na wszelkiego rodzaju usługi. Gwarancja wynosi 2 lata . Czy zapis taki jest wystarczający aby domagać się wykonania napraw gwarancyjnych?

TAK. Zapis taki jest wystarczający, aby skorzystać z prawa go gwarancji. Zakres odpowiedzialności gwaranta jest określony w oświadczeniu gwarancyjnym. Może obejmować przede wszystkim zwrot zapłaconej kwoty, wymianę bądź naprawę rzeczy lub zapewnienie innych usług . Trzeba przy tym pamiętać, że gwarant dobrowolnie i samodzielnie określa swoje obowiązki.

4) w sposób dorozumiany

– kiedy klient za każdym razem przyjeżdża z tym samym

Przykład praktyczny

Klient zobowiązał wykonawcę do wymiany instalacji, jak to czyni od kilku lat w okresie letnim. Wykonawca od lat wie, że klientowi w związku z tym ma wymienić instalację i dokonać niezbędnych napraw. Czy w związku tym instalator może podjąć pracę?

TAK. Na tym właśnie polega umowa wyrażona w sposób dorozumiany, że wykonawca znający klienta wie , co ma naprawić. Może on spokojnie dokonywać wymiany i innych napraw, które uzna za potrzebne , ponieważ z praktyki z klientem przez lata został wypracowany wzorzec napraw.

Podstawa prawna:

Kodeks cywilny ( Dz. U. z 2014 poz. 121 ze zm.)

 

Przemysław Gogojewicz

Kancelaria Usług Prawnych
——————————

Udostępnij ten wpis

Post Comment