Świadczenie usług przez wykonawcę, a Gwarancja jakości wykonywanych prac

Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki wykonawcy i uprawnienia klienta .Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.  Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Przemysław Gogojewicz, Kancelaria Usług Prawnych
Przemysław Gogojewicz, Kancelaria Usług Prawnych

Informacje podstawowe

Gwarancja to – obok rękojmi – podstawa złożenia reklamacji przez klienta na usługi wykonane przez wykonawcę . Treść gwarancji powinna być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały, w języku polskim. Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym. W szczególności powinna zawierać takie informacje, jak:

– nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce;

– czas trwania i zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej;

-uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady;

– stwierdzenie

Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.

Warto pamiętać, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym.

Gwarantem może być producent instalacyjny, dystrybutor lub sprzedawca, a także instalator.

Czas gwarancji zależy od woli gwaranta, może więc ona trwać np. rok lub 5 lat bądź zostać udzielona dożywotnio. Jeżeli w oświadczeniu gwarancyjnym nie określono okresu ochrony, przyjmuje się, że wynosi on 2 lata – licząc od dnia, w którym wykonano usługę konsumentowi.

Jeżeli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw, termin gwarancji biegnie od nowa od momentu dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części – np. wymiana karty graficznej w komputerze.

W innych przypadkach – np. reklamacja w zakresie wymiany lub naprawy nie została uznana przez gwaranta albo naprawa nie była istotna bądź konsument żądał od gwaranta działań innych niż wymiana i naprawa – okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który konsument nie mógł korzystać z towaru w związku ze złożoną reklamacją.

 

Z orzecznictwa

Obowiązki gwarancyjne istnieją dopóki cel gwarancji nie zostanie osiągnięty i może zdarzyć się również tak, że strona uprawniona będzie dochodziła świadczeń gwarancyjnych już po upływie okresu gwarancyjnego. W takiej sytuacji obowiązana jest jednak udowodnić, że wady ujawniły się przed upływem okresu gwarancyjnego.

I ACa 206/12, Możliwość dochodzenia świadczeń gwarancyjnych po upływie okresu gwarancyjnego. – Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie

Zobowiązanie gwaranta ma charakter obiektywny, rodzi odpowiedzialność za skutek, gdyż obowiązkiem gwaranta jest skuteczne naprawianie rzeczy. O skuteczności naprawy można mówić wówczas, gdy przywrócona zostaje pełna sprawność rzeczy objętej gwarancją.

VI ACa 356/10 – Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie

Wada rzeczy uzasadniająca gwarancję, o jakiej mowa w art. 577 § 1 k.c., dotyczy tylko cech użytkowych rzeczy, a nie także jej wartości /handlowej/ czy też estetyki, jak to ma miejsce przy rękojmi. Polega ona między innymi na takiej cesze (lub braku cech), która zmniejsza użyteczność rzeczy ze względu na cel wynikający ze zwyczajnego jej przeznaczenia. Podobnie natomiast, jak w wypadku rękojmi, chodzi tu o wadę powstałą z przyczyn tkwiących w rzeczy w momencie jej wydania (art. 578 k.c.).

I CKN 821/99 – Wyrok Sądu Najwyższego

 

Termin wykonania gwarancji

Przedsiębiorca – wykonawca musi wykonać swoje obowiązki w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie określono tego czasu, powinien uczynić to niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia mu rzeczy przez konsumenta.

  1. Wykonawca zapewnia sprawną pracę instalacji przez okres 24 miesięcy od daty jej wykonania
  2. Gwarant zobowiązuje się do bezpłatnego usunięcia wad fizycznych, jeżeli wady ujawnią się w terminie 24 miesięcy od daty jego wydania lub do dostarczenia wolnego od wad instalacji.

Klientowi  przysługuje żądanie dostarczenia nowej ( instalacji) ( wymiany) , jeżeli w terminie gwarancji dokonane zostały co najmniej 4 jego naprawy, a instalacja jest nadal wadliwa.

  1. Gwarant zobowiązuje się wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia od klienta.
  2. Gwarancją nie są objęte:

–   mechaniczne uszkodzenia spowodowane przez klienta

–   naprawy podjęte przez nabywcę we własnym zakresie.

  1. Gwarancja obowiązuje na terenie Polski.

 

Podstawa prawna:

Kodeks cywilny ( Dz. U. z 2014 poz. 121 ze zm.)

 

Przemysław Gogojewicz

Kancelaria Usług Prawnych

Udostępnij ten wpis

Post Comment