Secondary Menu

Rynek dystrybucji chemii budowlanej wart 9 mld zł

Rynek dystrybucji chemii budowlanej w 2016 roku osiągnął sprzedaż prawie 9 mld zł – diagnozuje firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych. Sprzedaż chemii budowlanej stanowi ok. 20% rynku materiałów budowlanych ogółem. Głównym kanałem dystrybucji chemii budowlanej są hurtownie i składy ogólnobudowlane (56%). 28% udziału w rynku mają sieci marketów budowlanych. Nabywcami chemii budowlanej są w 60 procentach wykonawcy budowlani, a w 40 procentach inwestorzy. Szczegółową analizę rynku IBP Research zaprezentowała w raporcie „Rynek dystrybucji chemii budowlanej w Polsce. Edycja 2017”.

Analizowany rynek tworzą: kleje budowlane (14% rynku), masy podłogowe (8%), gładzie i tynki cienkie (11%), zaprawy i tynki grube (12%), farby i lakiery (26%), uszczelniacze budowlane (5%), pozostałe wyroby (24%).

Na podstawie bezpośredniego badania firm handlowych, IBP Research diagnozuje, że rynek dystrybucji chemii budowlanej w roku 2016 osiągnął sprzedaż prawie 9 mld zł. Na wartość tą składają się wszystkie wyroby chemii budowlanej sprzedawane przez pośredników handlowych. Jednocześnie część tych produktów, niezależnie, trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych (co tworzy dodatkowy miliard zł).

Sprzedaż chemii budowlanej stanowi ok. 20% rynku materiałów budowlanych ogółem.

Rynek dystrybucji chemii budowlanej tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper/supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2006-2016 udział hurtowni spadł o 20%, udział sklepów specjalistycznych pozostaje na stałym poziomie, tymczasem udział hiper/supermarketów wzrósł o 100%.

IBP-kanały dystrybucji chemii budowlanej

Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami sprzedaży chemii budowlanej są CASTORAMA i LEROY MERLIN (prawie 60% rynku), ponad 30% należy do OBI, BRICOMARCHE i MRÓWKI, a 10% sprzedają pozostali.

Natomiast w obszarze hurtowni ogólnobudowlanych: zdecydowanie dominuje GRUPA PSB (udział 20%), po ok. 10% rozprowadzają GRUPA HANDLO-BUDOWA i SIEĆ BUDOWLANA.PL, a po 2-4% sprzedają: SIG, 3W DYSTRYBUCJA BUDOWLANA, AB BECHCICKI, GRUPA PHMB.

IBP-udziały w rynku dystrybucji chemii budowlanej

Nabywcami chemii budowlanej są w 60%-ach wykonawcy budowlani, a w 40%-ach inwestorzy. W zależności od typu produktów, struktury sprzedaży bywają jednak odmienne. Np. kleje i uszczelniacze budowlane zakupuje w największym stopniu segment „small professional”, zaprawy i tynki grube segment „big professional”, a farby i lakiery kupują głównie segmenty „do-it-yourself” oraz „buy-it-yourself”.

 


Artykuł na podstawie raportu badawczego autorstwa IBP Research:

„Rynek dystrybucji chemii budowlanej w Polsce. Edycja 2017”.

Udostępnij ten wpis

2 Komentarzy - Napisz komentarz

  1. Słaby i ogólnikowy ten artykuł. Nie ma tu wielu hurtowni znacznie większych niż wymienione na wykresie. Ogólność wynika z braku jednolitych danych chociaż odrobinę zbliżonych do tych, które są dostępne w rynku FMCG.

    Odpowiedz
    1. Artykuł jest informacją o raporcie nt. rynku sprzedaży chemii budowlanej, przygotowanym przez firmę badawczą IBP Research, a nie redakcyjną analizą rynku. Nie brak mu rzetelności w odniesieniu do źródła, dlatego nazywanie go słabym jest znaczną przesadą. To tylko krótka informacja przedstawiająca wnioski zaprezentowane w raporcie IBP Research (znanej i cenionej firmy badawczej), szczegółowa analiza i procedura badawcza zaprezentowane zostały w raporcie. Odsyłam do źródła: http://ibpresearch.pl/
      Co do metody badawczej, proszę o wypowiedź IBP Research.

      Odpowiedz

Post Comment